NTTドコモ | FUTURE-EXPERIMENT VOL.02 視点を拡張せよ

プロジェクト第2弾では、2015年フェンシング世界選手権金メダリストの太田雄貴氏と、車いすフェンシング世界ランキング1位のベアトリーチェ・マリア・ビオ選手による車いすフェンシングスペシャルエキシビジョンマッチをライブストリーミングで配信を行い、多視点スイッチング観戦体験ができる「VOL.02 視点を拡張せよ。」を実施。

NTTドコモの次世代移動通信の可能性(高速、大容量、低遅延)を伝えるため多端末接続を生かした、自ら自由に9つのカメラの映像をリアルタイムで切り替えられるという体験を実現した。
これまでのスポーツ観戦にはなかった様々な視点を切り替えることで、大きな動きの裏側にある繊細な動きや、選手本人ですら気づかない技など、全く新しい視点を得ることができる多視点スイッチング観戦を実施。ライブストリーミングとして配信することで、PC・スマートフォン・タブレット端末など、ユーザ側のデバイスで、自由に視点をスイッチングしながら観戦することができる体験を展開した。

Credit
●TOTAL PLANING

Creative team
Creative Director:菅野薫(Dentsu Lab Tokyo)|Planner:保持壮太郎(Dentsu Lab Tokyo)|Copy Writer:小山佳奈(電通)|Art Director:上西祐理(電通)|Planner:越智一仁(Dentsu Lab Tokyo)|Planner:曽根 良介(Dentsu Lab Tokyo)|Chief Creative Producer:池内光(Dentsu Lab Tokyo)|Creative Producer:藍 耕平(Dentsu Lab Tokyo)|Creative Producer:小川愛世(Dentsu Lab Tokyo)|Creative Producer:末木康晴(電通)|Creative Producer:高野公寛(電通)|Producer:加島貴彦(P.I.C.S.)|Producer:池田了(P.I.C.S.)|Production Manager:西村大気(P.I.C.S.)|Production Manager:丹治遥(P.I.C.S.)


Account team
Accout Exctive:片山享(電通)|Accout Exctive:神谷充(電通)|Accout Exctive:大和丈紘(電通)|Accout Exctive:田中智教(電通)|Accout Exctive:田中尚樹(電通)|Casting:松崎 有紀子(電通ミュージック・アンド・エンタテインメント)


Cast & Casting team
Cast:太田雄貴
Cast:Beatrice Vio

Management:福岡義久(WIN3)
Casting:Juliet Adelstein(Dentsu Sports Europe)



●Graphic

Photograher;高梨遼平(acube)|Making Camera:鈴木直弥|Technical:佐藤豪(ループ工房)|Drone:渡邉秋男(Rave project inc.)|Grip:平林誠道|Kinect:小宮山凌平(Rhizomatiks Research)|Digital Producer:井上貴生(Rhizomatiks Research)|CG:飯尾明良(1 inc.)|CG:謝花茂男(1 inc.)|Retouch:津金卓也(amana digital imaging inc.)|Retouch:奥山大(amana digital imaging inc.)|Designer:吉田由梨|Designer:大渕寿徳(J.C.Spark)|Designer:荻野沙理(J.C.Spark)|Designer:藤谷力澄(J.C.Spark)|Agency Producer:大本仁美(電通クリエーティブフォース)|Print:川島恵美子(精美堂)


●WEB SITE

Art Director/Designer:木村浩康(Rhizomatiks Design)|Frontend Engineer:塚本裕文(Rhizomatiks Design)|Technical Director:武政竜也(Rhizomatiks Design)


●LIVE STREAMING

イベント現場制作+ライブ配信
Technical Director:西村保彦(Dentsu Lab Tokyo)|Agency Producer:加藤純(Dentsu Lab Tokyo)|Producer:長澤量(電通テック)|Producer:下道大樹(電通ライブ)|Production Maneger:青柳裕司(電通ライブ)|Production Maneger:佐伯悠(電通ライブ)|5G R&D Director:中村武宏(NTTドコモ 先進技術研究所5G推進室)|5G R&D Manager:原田篤(NTTドコモ 先進技術研究所5G推進室)|5G R&D Engineer:片山太一(NTTドコモ 先進技術研究所5G推進室)|5G R&D Engineer:中村正祐(NTTドコモ 先進技術研究所5G推進室)|5G R&D Engineer:稲村誓也(NTTドコモ 先進技術研究所5G推進室)|5G R&D Engineer:高野景介(NTTドコモ 先進技術研究所5G推進室)|Network R&D Director:木下真吾(NTT サービスエボリューション研究所)|Network R&D Producer:宮武隆(NTT サービスエボリューション研究所)|Network R&D Producer:古角康一(NTT サービスエボリューション研究所)|Network R&D Manager (Advanced MMT):小野朗(NTT サービスエボリューション研究所)|Network R&D Engineer (Advanced MMT):山口徹也(NTT サービスエボリューション研究所)|Network R&D Engineer (Advanced MMT):難波功次(NTT サービスエボリューション研究所)|Network R&D Engineer (Advanced MMT):山田智一(NTTテクノクロス)|Network R&D Engineer (Advanced MMT):内海弘貴(NTTテクノクロス)|Network R&D Engineer (Advanced MMT):劉健(シャインソフト)|Network R&D Engineer (Advanced MMT):王茂宇(シャインソフト)|Network R&D Manager (NW):浦田昌和(NTT サービスエボリューション研究所)|Network R&D Engineer (NW):竹中光(NTT サービスエボリューション研究所)|Network R&D Engineer (NW):峰松龍四郎(NTTアドバンステクノロジ)|Network R&D Engineer (NW):小櫃敬介(NTTアドバンステクノロジ)|Network R&D Engineer (NW):瀬川章(NTTアドバンステクノロジ)|Technical Planner:福谷亮(AT Linkage)|Technical Manager:近澤奈穂実(AT Linkage)|Technical Director:石井司(AT Linkage)|Network Engineer:佐野務(AT Linkage)|System Engineer:池田匠(匠音響)|Video Engineer:山中颯太(SWISH JAPAN)|Video Engineer:渥美淳(西尾レントオール)|Audio Mixer:後藤龍幸(SWISH JAPAN)|TechnicalAssistant:近藤美紗希(SWISH JAPAN)|Video Switcher:林倫理(Brains)|SlowReplay Director:武藤義明|SlowReplay Chief Operator:香山元(ティスマンサービス)|SlowReplay Operator:森口範次(Brains)|SlowReplay Operator:若宮美歩(共同テレビジョン)|SlowReplay Operator:加藤典子(東京サウンドプロダクション)|SlowReplay Planner:中山力(Photron)|Production Manager:戸津弘貴(AT Linkage)|Production Manager:辻村侑樹(AT Linkage)|Production Manager:杉村沙織|MultiAngle Streaming System Director:上原祐治(Gnzo)|MultiAngle Streaming System Engineer:高野康彦(Gnzo)|Props Manager:長谷川太郎(シミズオクト)|Props Manager:四之宮克成(シミズオクト)|Props Manager:石川恵一(シミズオクト)|Stage design:原木真由子(シミズオクト)|stage director:近藤大輔(T2 Creative)|stage manager:桑澤愛菜(T2 Creative)|stage manager:高島健史(BARREL)|lighting planner:吉村享洋(ABC)|lighting planner:高松晃(コマデン)|sound engineer:木村聰仁(サウンドアクション)|Visual system Oparator:萩原文雄(ヒビノ)|Programmer System Operator:藤岡定(anno lab)|Technical Assistant:岩谷成晃(anno lab)|Programmer:瀬長孝久(電通クリエーティブX)

Points of a sword visualization system
Planning Creative Director:真鍋大度(Rhizomatiks Research)|Technical Director Programmer:石橋素(Rhizomatiks Research)|System Engineer:花井裕也(Rhizomatiks Research)|System Developer:小宮山凌平(Rhizomatiks Research)|Visual Programmer:堀井哲史(Rhizomatiks Research)|System Operator:本間無量(Rhizomatiks Research)|System Operator Craft:望月俊孝(Rhizomatiks Research)|System Operator Craft:石川紗季(Rhizomatiks Research)|System Operator:田井秀昭(Rhizomatiks Research)|Project Manager
Producer:井上貴生(Rhizomatiks Research)


OPENING MOVIE
Director:松岡建次郎(ナナメ)|CG Director:宮入祐輔(ナナメ)|CG Producer:渡部大河(ナナメ)|Motion Graphicer:畑一弘(ナナメ)|CG Modeler:小名良平(ナナメ)|Designer:石田桃子(ナナメ)


●CM / Project Movie
Director:宅野祐介(P.I.C.S.)|Director of Photography:小川幹(Triforce)|Camera Operator:瀬野さくら(Tateoka office)|Camera Operator:中山裕太|Camera Operator:前田尚寛|Grip:三上孝(Rocket)|Digital Imaging Technician:五十嵐智史|Digital Imaging Technician:高橋一彦(Endless)|Gaffer:藤田貴路(Doing)|Making Camera:鈴木直弥|Making Camera:中村理生(un.inc)|CG:飯尾明良(1 inc.)|CG:謝花茂男(1 inc.)|Motion Graphics:荒牧康治|Composer:evala